Når det kommer til digital markedsføring, er det mange forskjellige ord og uttrykk man må stifte bekjentskap med for å kunne utnytte de mange fordelene som knyter seg til de digitale tjenestene vi i dag har tilgang til å bruke når det kommer til markedsføring på nett. Et av ordene du sikkert har hørt, men kanskje ikke vet helt hva betyr er remarketing. For hva betyr det egentlig og hvilken betydning har det for deg og din virksomhet? Det skal vi se mye nærmere på i denne artikkelen, slik at du kan føle deg mye mer sikker på både bruken av og forståelsen for dette konseptet.

Digital markedsføring er et område som er i utvikling akkurat nå og gir oss mange spennende muligheter innenfor markedsføring som vi ikke har hatt før. Før brukte vi mest analoge former for markedsføring, noe som på mange måter gjorde seg veldig godt før. Men måten forbrukerne både oppfører seg på, handler og forventer å bli kommunisert med har forandret seg enormt mye, og markedsføringen må være med på denne utviklingen for å kunne sikre seg at stødig salg. Remarketing er en av disse nye utviklingene som gjør at det er enklere å selge på nett i dag.

Ha er det?

Når vi snakker om remarketing er det primært markedsføring på nett der man målrettet går etter kunder som allerede har besøkt siden din før. Dette vil si at brukere som har vært inne på nettsiden din, fordi de for eksempel har hatt interesse i noe du selger, men ikke ender med å kjøpe noe, vil komme til å se annonser for tjenestene eller produktene dine andre steder på nettet. Dette er en måte som gjør at man kan minne dem på at du og virksomheten din eksisterer og dette gjør at det er større sannsynlighet for at de kommer til å komme tilbake og kjøpe noe.

Slik fungerer det

På engelsk snakker man om å holde noe “top of mind”, som betyr at man holder noe i bevisstheten sin. Og det er akkurat dette remarketing handler om – nemlig å sørge for at potensielle kunder som har vært inne på siden din husker virksomheten din og de tjenestene eller produktene dere selger. Dette er et verktøy som kan brukes uansett om vedkommende har lagt igjen penger på siden din allerede eller ikke. La oss se på et konkret eksempel:

Kunden ser en annonse eller hører om produktet eller tjenesten din – Kunden besøker hjemmesiden din – Kunden forlater hjemmesiden din – Kunden kommer kanskje eller kanskje ikke tilbake til siden din.

Dette er den tradisjonelle måten å se på markedsføring på, der kunden ser en annonse og besøker siden din og enten kjøper noe eller ikke kjøper noe. Men man vet aldri hvorfor en potensiell kunde forlater siden din. Det kan være fordi de ikke er interessert likevel, men det kan også hende at de er usikre på om de bør kjøpe det, må tenke litt mer eller bare ble distrahert midt i kjøpet. For å sørge for at den potensielle kunden ikke glemmer deg kan man med remarketing optimere den prosessen kunder går igjennom, slik at man kan sørge for å øke sannsynligheten for at de kjøper noe – hvis de faktisk er interessert. Derfor kunne en ny prosess se slik ut:

Kunden ser en annonse eller hører om produktet eller tjenesten din – Kunden besøker hjemmesiden din – Kunden forlater hjemmesiden din – Kunden ser annonser for hjemmesiden din andre steder på nettet og blir inspirert til å komme tilbake – Kunden besøker hjemmesiden din igjen.

Når en potensiell kunde besøker nettsiden din igjen er det større sannsynlighet for at vedkommende handler, så dette er noe som kan øke salget ditt.

Slik gjør du det

Remarketing er en tjeneste du kan benytte deg av når du allerede bruker annonser på Google, og det er faktisk bar en liten endring som skal til hvis du ønsker å benytte deg av remarketing når du skal optimere strategien din innenfor markedsføring på nett. I bunn og grunn handler det bare om at du må inkludere en Google remarketing-kode, noe som også beskrives som en “tag” eller en “pixel”. Hvis du ser noen av disse ordene vet du nå at det betyr det samme, slik at du ikke blir forvirret hvis du ser det når du prøver å finne ut av det.

Når du legger til dette på hjemmesiden din, vil besøkende bli lagt til remarkering-kategorien gjennom informasjonskapsler som de aksepterer når de bruker hjemmesiden. Du kan selvsagt tilpasse koden slik at den passer til forskjellige kategorier for forskjellige steder på nettsiden din.