Markedsføring er en bransje som er i kraftig utvikling. Dette er noe mange kan oppleve som frustrerende, fordi det som fungerte for bare noen få år siden er ikke nødvendigvis noe som fungerer lenger. Men det som er virkelig bra med det, er at det er uendelige muligheter når det kommer til å tilpasse det man gjør til det potensielle kunder har behov for. Måten vi bruker nettet på utvikler seg hele tiden, så det gjør selvsagt måten vi kan nå ut til forbrukerne på den beste måten også. Og en av de måtene som er absolutt mest virkningsfulle når det kommer til markedsføring på nett i dag er affiliate marketing. Og det er akkurat dette vi skal snakke med om her, slik at også dere kan utnytte dette til det fulle potensialet.

Affiliate markering – en rask innføring

Affiliate makrkering er noe som har begynt å gjøre det virkelig stort på både det internasjonale og norske markedet og dette er det mange gode grunner til. Måten vi finner nye produkter og tjenester har nemlig forandret seg helt, og kildene vi stoler på er samtidig under utvikling. Der vi tidligere stolte mer på reklamer i magasiner og i bybildet, stoler vi i dag mer på reklamer og annonser fra folk vi følger på sosiale medier. Og det er her affiliate markering kommer inn i bildet.

Dette er et konsept som også går under navnet partner markedsføring, og det er akkurat det det er. Det er når bedrifter samarbeider med for eksempel influensere som lager reklamer for dem på en mye mer organisk måte der kundene ofte både får et mye bedre inntrykk av produktet eller tjenesten fordi de kan snakke mye mer om det enn man kan i en tradisjonell reklame, og får i tillegg ofte en rabatt som de ikke hadde fått ellers. Når noen kjøper noe gjennom de individuelle lenkene som influenserne har, tjener de prosenter basert på hva folk handler om.

Hvordan de får betalt kan være forskjellige avhengig av hva bedriften enten selger eller ønsker. Dette kan for eksempel være å bare klikke på en annonselenke, fylle ut et skjema eller å kjøpe noe – alt ettersom hva bedriften ønsker. Antall følgere vil også påvirke hvor mye vedkommende vil tjene og ikke minst har mulighet til å tjene.

Nøkkeltall om affiliate marketing

For mange kan dette med markedsføring gjennom samarbeider med personligheter på nett virke som noe som er ganske nytt, men slik er det faktisk ikke. Ideen om denne typen markedsføring er noe som daterer tilbake til 1997 og har utviklet seg enormt mye siden da og endret hele bransjen på spennende måter som har gjort at det er enklere å tjene penger for flere mennesker og man har derfor fått en mye mer demokratisk bransje enn det man har opplevd tidligere.

Dette er en utvikling som på mange måter har skapt en mye bedre og mer positiv dynamikk i bransjen, og til tross for at det sikkert er noen som ønsker seg tilbake til tiden der man brukte mer tradisjonelle former for markedsføring, er det ingenting som typer på at vi kommer til å bevege oss bort fra dette i den nærmeste fremtiden.

Allerede i 2013 ble verdien på bare det amerikanske affiliate-markedet vurdert til hele 3,7 billioner dollar og i dag kan man nesten ikke sammenligne dette beløpet med det vi ser skje i dag.

Hvordan fungerer det egentlig?

Affiliate markering er en spennende disiplin innenfor markedsføring og gir mange nye muligheter sammenlignet med slik det var før. I dag kan man enten jobbe direkte med de som driver med det, eller man kan be byråer om å håndtere det. Begge deler fungerer fint, og den eneste forskjellen er hvor involvert man har lyst til å være, direkte med de som skal snakke på vegne av bedriften deres. Under skal du få en liste over noen av de aller mest populære måtene å drive med affiliate marketing.

  • Via lenker på Instagram. Mange influensere jobber på denne måten, og lenker produkter eller tjenester de bruker. Ofte kan de og en rabattkode og opplyser om at de tjener penger når de bruker deres individuelle lenker. Dette er en måte mange liker å støtte de menneskene de følger på, fordi for mange er dette en substansiell del av inntekten deres når de tjener penger på nett.
  • Via lenker på nettsider. Mange jobber også med dette via nettsidene sine. Her kan man for eksempel linke til produkter eller tjenester man bruker og lage lister med ting de har hatt på seg, hva hudpleierutinen deres inneholder eller andre typer oversikter og lister som gjør at de kan linke til mange forskjellige produkter.
  • Det finnes også sider som spesialiserer seg på akkurat dette, der de samler masse lenker og man for eksempel kan få rabatt når man bruker de spesifikke lenkene som er satt opp.