Det å drive med markedsføring på nett er større i dag enn det har vært noensinne før og det er mye å lære hvis man ønsker å optimere strategien sin når det kommer til markedsføring – både på nett og ellers. Det går nesten ikke an å drive med markedsføring i dag uten å også bruke nettet som en måte å nå frem til kundene sine på, og derfor er det utrolig viktig at man setter seg inn i hva som er forskjellene her og hvordan man best mulig kan utnytte den posisjonen man har mulighet til å innta med annonser og andre midler for markedsføring på nett. Og det er virkelig noe helt annet å drive med markedsføring på nett. En ny måte å tenke på og andre ting som er viktige. CTA er et uttrykk vi skal gå i dybden med her – for dette er noe av det som er aller viktigst når man driver med markedsføring på nett.

Når det kommer til det å markedsføre seg på nett skal man forhold seg ganske annerledes til kundene sine og ikke minst potensielle kunder, enn det man pleier å gjøre. Vi er ikke like gode til å holde oppmerksomheten vår på noe når du ferdes på nettet og dette er noe man rett og slett er nødt til å ta høyde for når man skal markedsføre. Det er derfor enda viktigere enn noensinne før at man rett og slett er så effektiv og kortfattet som overhodet mulig og har en tydelig plan for hvilke handlinger man vil at de som ser for eksempel annonsen skal gjøre – sånn at det er større sannsynlighet for at de kommer til å gjøre det. Her er CTA, eller Call to Action, utrolig virkningsfullt, og derfor har vi dedikert denne artikkelen til nettopp dette.

Hva er Call to Action (CTA)?

Når vi snakker om Call to Action, eller CTA som vi kommer til å kalle det i resten av artikkelen, beskriver vi en metode der man gjør det tydelig hvilken handling vedkommende som ser annonsen skal utføre. Det er noe som kan brukes i mange sammenhenger og på mange forskjellige måter, men i bunn og grunn handler det om å lede en potensiell kunde i riktig retning – slik at det ikke er tvil om hva vedkommende skal gjøre. Innenfor markedsføring, der CTA er en helt essensiell del av strategien er dette korte setninger på ofte 2-3 ord som beskriver en handling kunden oppfordres til å ta. Dette kan for eksempel være følgende:

  • Prøv nå
  • Bestill nå
  • Utforsk menyen
  • Sjekk ut kolleksjonen
  • Aktiver rabatten

Dette er alt sammen korte, konsise CTAs som gjør det enkelt for kunden å forstå hva neste skritt er. Og selv om dette er noe som brukes i markedsføring for å øke salg er det faktisk for mange kunder veldig behagelig, fordi det er helt tydelig hva man skal gjøre. Det er ingen spørsmål om hva man skal gjøre eller hvordan man kommer videre – alt er beskrevet og det er en klar plan for handling som gjør det enklere for kunden å navigere videre i prosessen. Noe av grunnen til at man begynte å jobbe med CTA på denne måten var at man så at det å vise kunden veien ga mye bedre resultater og mer salg enn hvis man ikke gjorde det. Så selv om det kanskje virker litt unødvendig, er det tydelige beviser for at dette er den beste løsningen hvis man ser på psykologien bak dette.

Hvordan bør man bruke en CTA?

Det er mange måter man kan bruke en CTA på, men det er en klar og tydelig oppskrift når det kommer til hva den mest effektive måten å bygge det opp på er. Og for å gi deg de aller beste forutsetningene for å bruke CTA med mest mulig suksess, skal du i denne artikkelen få en kjapp innføring i noen tips og råd til hvordan du kan strukturere det.

Men før vi kommer inn på hva som er en god struktur for en god CTA som kommer til være både virkningsfull og gi en positiv assosiasjon for potensielle kunder er det veldig viktig å nevne at det ikke er sånn at det finnes en perfekt oppskrift her. Når det kommer til det å bruke CTA som en del av markedsføring kan man med sikkerhet si at det er noe man burde inkludere, fordi det rett og slett er mer virkningsfullt og gir bedre resultater enn å ikke gjøre det, men det betyr ikke at det finnes er perfekt oppskrift. Hva som er den perfekte oppskriften, vil nemlig avhenge av mange forskjellige ting – som for eksempel bransje, innhold og ikke minst publikum. Du må finne det som virker best for deg.

Men når dette er sagt er det fire skritt du burde følge uansett hvordan du bygger opp din egen bruk av CTA. Så la deg inspirere av punktene under når du skal lage din egen CTA for hjemmesiden din eller andre steder der du vil bruke denne markedsføringsteknikken.

Kort fortalt kan strukturen bak en CTA bygges opp i fire trinn:

  • Introduksjon. Denne delen er viktig fordi du skaper innhold som gir kontekst og øker sannsynligheten for at man skal kunne relatere til det man ser – og dermed øker sjansen for handling når man kommer til CTA.
  • CTA. Her skal du følge opp på introduksjonen din og gjøre det helt tydelig hva du vil at kunden eller den potensielle kunden skal gjøre. Enten det er å skrive seg på en liste til et nyhetsbrev, bestille et produkt eller booke en introduksjonssamtale til et kurs eller en annen tjeneste. Du kan bruke CTA på hjemmesiden din, i nyhetsbrev eller markedsføringsmateriale
  • Avslutning. Når man har inkludert en CTA i teksten sin er viktig at man følger opp med en avslutning som gjør at kunden, eller den potensielle kunden, føler at de er godt tatt vare på i prosessen. Dette er ganske undervurdert, men en viktig del av å faktisk få suksess med teksten sin. Dette kan for eksempel være en melding som kommer opp etter at man har skrevet seg opp til nyhetsbrevet eller på andre måter utført den handlingen man akkurat har oppfordret dem til å gjøre. Følg altså opp og skap en avrunding på den du har oppfordret til.
  • Tillit og fellesskapsfokus. Det å få de som utfører den handlingen man oppfordrer til, til å føle seg bra med deg valget man har tatt er en av de viktigste tingene. Det er to forskjellige deler i dette. Det ene er så vise at det er trygt å bruke siden din – for eksempel via å vise verifikasjoner, at det er gratis retur eller trygge betalingsmuligheter. Men selv etter at man har handlet er det viktig at man opprettholder den gode følelsen. Det å føle at man blir satt pris på er noe av det som gjør at kunder har lyst til å komme tilbake, så det å for eksempel gi en rabattkode, gratis levering, adgang til gratis innhold eller andre typer bonuser som et resultat av det å utføre den handlingen man oppfordret til er noe som skaper en følelse av tillitt og fellesskap. Når vi handler har det nemlig ikke bare med det vi handler å gjøre, men om identitet, så det å understreke at man er verdsatt og at det man gjør blir lagt merke til og ikke minst satt pris på er utrolig virkningsfullt.

Derfor er det viktig å bruke CTA

Kort fortalt fordi det vil det øke omsetningen din. Dette er fordi man som kunde føler seg tatt vare på, og det gjør at de føler at det er enkelt å si ja.

Kombiner bruken din av CTA med arbeidet du legger ned i SEO, slik at de to kan få lov til å løfte bedriften og omsetningen din sammen.