Det å drive med digital markedsføring i dag gir deg mange flere muligheter når det kommer til det å nå ut til kundene dine enn noensinne før. Og når det kommer til digital markedsføring kan man dele opp dette i to forskjellige kategorier. Her deler man nemlig opp de forskjellige typene av innsatser i betalte initiativer og organiske initiativer. I denne artikkelen skal vi se på et av de helt grunnleggende konseptene innenfor organisk markedsføring, nemlig organiske keywords, eller nøkkelord som det heter på norsk.

Det å bruke keywords er en enormt stor del av digital markedsføring, både når det kommer til betalte initiativer og mer organiske initiativer. Men hva er det egentlig og hvordan fungerer det? Et keyword er kort fortalt nøkkelord som gjør det enklere for søkemotorer som for eksempel Google å kategorisere det innholdet som finnes på nettet. Dette er det mange måter man kan jobbe med, men en av de aller mest vanlige måtene å jobbe organisk med keywords er gjennom SEO, også kalt søkemotoroptimalisering.

Organiske keywords og SEO

Man kan nesten ikke snakke om organiske keywords uten å også snakke om SEO. Grunnen til dette er at det er en av de helt fundamentale måtene å drive med organisk markedsføring i form av keywords. Hvis du lurer på hvordan dette fungerer kan du bare lene deg tilbake, for det er akkurat det vi skal snakke om her.

Hver dag er det over 3,5 milliarder søk på søkemotoren Google. Og dette er som kjent bare en av de store søkemotorene som folk bruker når de søker på nett, så det reelle tallet er mye høyere enn dette. Det at så mange bruker nettet til å finne det de leter etter, har gjort at det har utviklet seg en stor og viktig bransje innenfor dette. Helt grunnleggende handler derfor SEO og organiske keywords om å sørge for at potensielle kunder finner akkurat deres bedrift i stedet for en av de mange konkurrentene man har.

For å få bedre SEO må du optimalisere innholdet på nettsiden din sånn at det inneholder søkeord som vil gjøre det enklere for Google å kategorisere innholdet ditt som relevant i forhold til de søkene folk gjør. For det er akkurat dette som er fokus når man driver med SEO: å bruke de ordene folk søker på når de ser etter tjenester som dine og sørge for at innholdet kategoriseres som relevant for akkurat dette.

Slik finner du keywords

Før du kan begynne å jobbe med SEO på denne måten er det viktig at du jobber konkret med å finne de ordene som er de rette for akkurat deg og din bedrift og dette er noe som absolutt ikke bør være tilfeldig. Du bør ikke velge keywords basert på hva du tror at folk søler på når det kommer til bedrifter med produkter eller tjenester som dine, men gjøre faktisk research på hva de bruker når de søker etter det – slik at du ikke ender opp med å bruke tiden din på noe som ikke er relevant.

Men hvordan finner du frem til riktige keywords? Kort fortalt er det mange forskjellige verktøyer du kan bruke til å finne ut av dette, og du kan med fordel bruke flere forskjellige samtidig slik at du kan sammenligne de forskjellige resultatene du får og finne frem til de beste ordene. Når du har disse, kan du for alvor begynne å jobbe med SEO.