Det er mange som driver med markedsføring på nett i dag. Faktisk har dette blitt en stor og ikke minst viktig del av bransjen, for måten forbrukere og potensielle kunder finner nye produkter og tjenester er noe som har forandret seg utrolig mye de siste årene og dette er en av de tingene som virkelig kan øke salget ditt hvis du ikke har prøvd det enda. Og når det kommer til markedsføring på nett er det selvsagt mange forskjellige verktøy man kan bruke for å få mest mulig ut av den innsatsen man investerer. Et av de verktøyene som kanskje aller flest snakker om for tiden er Google AdWords, men hva betyr det egentlig og hvordan bruker du det? Dette skal vi se nærmere på i denne artikkelen, slik at du vet akkurat hvor du skal starte hvis dette er noe for deg.

Kort fortalt er Google AdWords en tjeneste, en plattform der du kan annonsere og betaler for hvert klikk. Når du bruker Google AdWords vil Google vise annonsen eller annonsene dine som en del av søkeresultatene når noen søker på de forskjellige søkeordene som du har basert annonsene dine på. Man kan selvsagt oppnå en høy plassering i Google basert på SEO og andre effektive verktøyer, men det er likevel veldig effektivt å bruke Google AdWords til for eksempel annonser, fordi det rett og slett sikrer at de rette menneskene faktisk kommer til å se kampanjen din og det er noe som betyr mer penger inn og større mulighet til å investere videre.

Hvordan fungerer Google AdWords?

Når det kommer til å forstå hvordan Google AdWords fungerer er det heldigvis ganske enkelt når det kommer til ditt ståsted som bruker. Det er mange som ønsker å forstå det helt grunnleggende for å vite om dette er noe de burde investere i eller ikke, og det er akkurat det vi skal se nærmere på her, slik at du kan ta stilling til om dette er noe for deg eller ikke. Helt grunnleggende fungerer Google AdWords markedsplaces fungerer litt som en auksjon der folk byr på klikk. Men når dette er sagt, er det ikke alltid sånn at det er de med aller flest klikk som faktisk vinner budrunden. For når det kommer til hvem som vinner er det nemlig ikke bare penger som spiller en rolle.

Hvis du har lest deg opp bare litt på markedsføring på nett vil du helt sikkert ha hørt om Click-through rate og Quality Scores, og dette er helt grunnleggende elementer når det kommer til hvem som kommer til å vinne runden. For Google har ikke noen som helst interesse i å ha dårlige annonser i søkemotoren sin, i hvert fall ikke som høyt rangerte annonser i søkeresultatene knyttet til spesifikke søkeord. Dette betyr at det ikke bare er penger, men også kvalitet som i høy grad er med på å bestemme hvem som kommer til å vinne de beste posisjonene. Så hvis du vil gjøre det bra med Google AdWords er det viktig at du fokuserer på å ha bra Quality Scores i tillegg.

Det å ha gode Quality Scores er nøkkelen til ikke bare de beste posisjonene for Google AdWords, men også i forhold til å få flest mulig potensielle kunder til å klikke på annonsene dine og dermed få alle fordelene de får når de bruker produktene eller tjenestene dine. For Google er ikke bare interessert i penger, de er også interessert i at brukerne deres skal ha den beste opplevelsen som overhodet mulig, og her er det viktig å se på nettopp Quality Scores. Så hvis du har bra annonser som får mange klikk har du større sjanse til å bli valgt, noe som vil gi deg mulighet til å posisjonere deg på en helt annen måte enn hvis du ikke hadde Google AdWords tilgjengelig. Så dette er absolutt verdt å invester tid og energi i.

Hvordan bruker man Google AdWords

Når man har fått en bedre forståelse for hva Google AdWords er og hvordan det fungerer sånn helt grunnleggende er et veldig naturlig neste spørsmål hvordan man faktisk bruker det, og det er akkurat det vi skal snakke om her. Det kan kanskje føles litt overveldende når man ser alle de forskjellige trinnene man skal gjennom, men frykt ikke – det er enklere enn det ser ut som. Her er det du trenger å gjøre, steg-for-steg, slik at du vet akkurat hva du skal gjøre.

  • Sett deg tydelige mål. Hvordan du bruker kontoen din kommer nemlig til å avhenge helt av hva målene dine er, så det å vite hva du vil oppnå er helt essensielt for å finne ut av hvilke funksjoner du trenger. Hvis du vil få mer oppmerksomhet rundt brandet ditt kommer du nemlig til å trenge noe helt annet enn hvis du for eksempel vil generere leads med tanke på å øke salget ditt på enten kort eller lang sikt.
  • Finn ut hvem de potensielle kundene dine er. Her er det smart å tenke ut noen personligheter som du kan rette markedsføringen din mot. Tenk over hva de trenger, hvilke interesser de har og hva de vil komme til å søke på og rett annonsene dine mot det.
  • Gjør grundig research når det kommer til hvilke søkeord du skal bruke. Dette bør nemlig ikke være basert på noe du tror er relevant, men heller være basert på noe som du vet kommer til å være relevant. Ikke hopp over dette punktet selv om det kan være fristende.
  • Strukturer annonsene dine slik at du har oversikt over de forskjellige kampanjene og gruppene dine, der du bruker relevante strategier og søkeord for hver individuell gruppe eller annonse.
  • Når du har alt dette klart, kan du begynne å by på søkeord for å plassere annonsene dine i søkemotoren til Google. Hvis det er mye konkurranse om søkeordet kommer du til å betale mer per klikk enn hvis du bruker søkeord der det er mindre konkurranse.
  • Lag teksten til kampanjen din. Dette er det bra å bruke tekstforfattere til. De vet hva som kreves.
  • Lag en mobilvennlig landingsside som fokuserer på fordelene ved produktet eller tjenesten din, med gode bilder og klare og tydelige punkter i forhold til call-to-action.
  • Plasser en Google Analytics-kode på hjemmesiden sånn at du kan få oversikt over hvor mange klikk som fører til salg.
  • Sørg for å optimere kampanjen din løpende og test resultatene av de forskjellige tekstene og landingssidene for å finne det som fungerer aller best. Optimering og testing er viktige deler av det å få suksess med Google AdWords som mange overser, men når du vet dette allerede nå kan du planlegge med dette i tankene.