Det å markedsføre seg på nett er noe de aller fleste bedrifter i dag gjør. Men hvis man er ny når det kommer til dette er det mange ord og uttrykk man skal lære seg for å kunne forstå de forskjellige prosessene man skal forholde seg til underveis for å få de aller beste resultatene. Et av disse uttrykkene er cost per click, som er et uttrykk som beskriver hva det faktisk koster dere som bedrift å få et klikk på annonsen deres. Dette høres kanskje enkelt og greit ut, og det er det også, men det er litt flere elementer i dette enn det kanskje høres ut som. I denne artikkelen skal du derfor få en oversikt over de viktigste tingene du bør vite når det kommer til cost per click.
Når det kommer til markedsføring, er det smart å være innstilt på å skulle lære seg nye måter å jobbe på ganske ofte. Dette er nemlig en bransje som er i rask utvikling, noe som betyr at det er mye å lære seg og ikke minst bør man hele tiden være klar til å skulle utvikle og optimere kampanjene sine for å få de aller beste resultatene. En del av dette er å sette seg inn i de verktøyene som er tilgjengelige for deg, og mange av de verktøyene man kan bruke forholder seg til uttrykket cost per click, så det å få en god forståelse for hvordan dette fungerer er viktig. Her skal du få en kjapp innføring.
Cost per Click – hva betyr det egentlig?
Som uttrykket beskriver, er cost per click en metode som for eksempel Google bruker til å fakturere hvor mye det koster å bruke plattformen deres til markedsføring på nett. Modellen brukes blant annet til å vurdere hvor mye man skal betale for den annonseringen man gjør. Prisen kan avhenge av mange forskjellige faktorer og hvor populært et søkeord er for eksempel en av disse. Hvis man byr på et søkeord der det er lite konkurranse, vil du betale lite per klikk sammenlignet med hva du kommer til å måtte betale for søkeord der det er stor konkurranse.
Når det kommer til cost per click kan man si at dette nok er den aller mest valgte betalingsmetoden når det kommer til markedsføring og annonser på nett. Plattformene der man markedsfører har ofte flere forskjellige modeller man kan velge mellom, men det er i høy grad cost per click som blir valgt. Dette er fordi det er den billigste måten å annonsere på, i og med at man i teorien bare betaler for de klikkene man faktisk får på annonsen sin og ikke bare annonsen som helhet – uavhengig av det resultatet man oppnår.
Det er derfor ikke så rart at cost per click er en av de aller mest populære betalingsmåtene når det kommer til annonsering i søkemotorer. Du har sikkert også hørt uttrykket pay per click brukt i tillegg til cost per click, noe som kanskje kan virke litt forvirrende, men det beskriver i bunn og grunn akkurat det samme, så du trenger ikke å tenke at dette er noe du trenger å lære deg i tillegg til dette. Det er bare en annen måte å beskrive det på. Det er selvsagt flere begreper innenfor markedsføring på nett som er bar å lære seg, men når det kommer til markedsføring ved bruk av søkemotorer er dette virkelig noe av det aller viktigste å få oversikt over.
Hvordan fungerer prosessen?
Både spørsmål og pris og prosess er gode spørsmål og svaret er litt basert på det vi akkurat snakket om over. Selv om kanskje tenker at man bare betaler for annonser på nett er det flere andre faktorer som spiller inn. For det å bare kjøpe en annonse i en søkemotor er det faktisk ikke sånn, og til tross for at det kanskje høres litt rart ut er det til fordel for både deg som vil annonsere og ikke minst for de som bruker søkemotorene og finner forskjellige annonser på den måten.
Kort sagt kan prosessen forklares ved at de forskjellige plasseringene i søkemotoren knyttet til de spesifikke søkeordene blir auksjonert bort. Dette betyr at du kommer til å by på søkeordene sammen med mange andre som også vil ha annonser som er knyttet til de samme søkeordene som du ønsker. Dette høres kanskje rart ut, når Google kunne tjene mye mer penger på å bare selge så mange annonser som mulig. Men sånn er det faktisk ikke. For fordi Google ønsker å beholde forholdet til de som bruker søkemotoren, må det være fokus på det organiske søket, og ikke en førsteside full av annonser.
Annonsene får heller ikke den oppmerksomheten man betaler for hvis det er for mange annonser. Det å selge et ubegrenset antall annonser ville derfor føre til an kannibalisering av markedet og dette er noe som ville gå ut over både de som vil annonsere og søkemotoren selv. Derfor byr man på plassene på de forskjellige søkeordene. Men det er ikke sånn at den med mest penger vinner, for søkemotorene vil selvsagt sikre seg at det er de beste annonsene som vinner budrunden, slik at de kan sikre brukerne sine den beste opplevelsen.
Man får nemlig en Quality Score basert på kvaliteten av annonsen sin, og denne spiller inn når det kommer til hvem som kommer til å velge den endelige budrunden. Det blir også tatt høyde for ting som for eksempel hvordan annonsen harmonerer med den generelle plasseringen av annonsen og hvordan miljøet passer til annonsen. Avhengig av alle disse forskjellige faktorene kan man få de plasseringene man ønsker seg, og det bør bli sett på som en god ting at man ikke utelukkende kan vinne runden ved å by mest penger. Kvalitet teller.
Hvordan regner man ut prisen på et klikk?
Når det kommer til hvor mye man faktisk kommer til å betale, er dette som noe som faktisk også avhenger av alle de forskjellige faktorene over. Men helt grunnleggende er det noen ting man kan tenke over for å danne seg et inntrykk av prosessen:
- Et klikk er aldri dyrere enn det høyeste budet i auksjonen – uavhengig av alle de andre faktorene som er med på å bestemme om man vinner runden eller ikke.
- Hvis en annen søkemotor som er i konkurranse med den man har valgt å bruke kan det hende at prisen kan justeres ned litt, noe som kan være en god ting for deg som annonsør.
- Hvor stor konkurranse det er på et søkeord vil være med å bestemme prisen. Søkeord med lav konkurranse vil automatisk koste mindre fordi det er mindre budkrig om plasseringen av annonsene på de søkeordene man vil ha. Motsatt kan det være høy konkurranse når det kommer til andre søkeord, og dette er noe som på samme måte kan påvirke prisene i motsatt retning, slik at det blir dyrere.
- Prisen regnes også ut basert på hvor mye trafikk de forskjellige søkeordene får og dermed hvor mye du som annonsør kommer til å betale.
- Quality score er også en faktor som spiller inn når det kommer til prisen du kommer til å betale for annonsene dine, og dette står igjen i direkte relasjon til den opplevelsen som brukerne har med søkemotoren, noe som de selvsagt er interessert i å sikre best mulig.
Det er selvsagt mye mer du kan lære deg om dette emnet, men dette er noe av det aller viktigste, fordi det gir deg et overblikk over hvordan du i bunn og grunn skal forholde deg til dette med å betale for klikk. Når dette er sagt er det utrolig viktig at du alltid tester annonsene dine og ikke minst oppdaterer dem jevnlig for å få de beste resultatene, selv når du har vunnet muligheten til å annonsere. Bra annonser vil gjøre det bedre, så test og finn ut av hva som er den beste løsningen for dere.