Online markedsføring er en av de viktigste verktøyene som finnes når det kommer til å skaffe seg kunder, lesere, følgere eller lignende på nett. Bedrifter nå til dags er helt nødt til å finnes på nett, og de bør også dukke opp på de rette stedene. Dette vil gi de et stort forsprang mot konkurrentene sine, og sørge for at de holder seg relevante.
Det kan være du vet noe om PPC markedsføring fra før, eller at det er noe helt nytt for deg. Dersom du driver en bedrift på nett er de utrolig viktig at du kjenner til det, og kanskje også at du tar det i bruk. Dersom du er forbruker, så er det også greit å vite noe om, slik at du skjønner hvordan bedrifter og merker markedsfører seg til deg. Her vil du få en liten introduksjon til hva PPC er, og hvordan du kan få det til å fungere for deg.
PPC markedsføring kort fortalt
PPC står for pay-per-click, eller betalt per klikk på norsk. Det er en modell for markedsføring på nett der annonsører betaler en avgift hver gang en av reklamene deres blir trykket på. Dette er en måte å skaffe oppmerksomhet til siden sin på, ved å bruke andre, etablerte kanaler. Enkelt sagt så er det en mulighet for å kunne kjøpe lesende eller besøkende til siden din, istedenfor å få organiske besøkende.
Slik markedsføring er aller mest populært på søkemotorer. Dette er for eksempel Google, Yahoo eller Bing, der førstnevnte klart er størst, og de har det som heter Google Ads, som er verdens mest populære form for PPC. Hit klikker vi oss inn når vi vil ha svar på det vi lurer på, på nett, og denne siden spiller en stor rolle for både oss og bedrifter på nett. Når man bruker PPC markedsføring på Google så kan aktører by på plassene i søkemotorens sponsede linker. Da vil de komme opp som et av de første resultatene når noen søker på noe relatert til det de driver med.
Når en person søker på noe på Google så leter søkemotoren etter mulige svar som skal komme opp Dette baseres blant annet på Google Ads, hvem som har betalt for plassene, og ikke minst kvaliteten av innholdet. Her er det særegne nøkkelord som spiller en stor rolle.
Betaling for PPC
Hver gang noen klikker på linken som en bedrift har kjøpt plass til på google, så må de betale en liten avgift til søkemotoren. Dersom man bruker PPC riktig så er denne avgiften ubetydelig, ettersom den som besøker er mer verdt enn pengene det koster å rekruttere de inn på siden din. Hvis man for eksempel betaler 30 kroner for en besøkende, som ender opp med å kjøpe varer for 1000 kroner, så har det allerede lønnet seg. I tillegg kjenner nå denne personen til bedriften, og det er større sannsynlighet at de vil besøke igjen.
Gode nøkkelord
Når man driver med PPC markedsføring, så er nøkkelord viktige. Disse har mye å si for om en nettside kommer opp som et resultat når noen søker. Det er et par ting man bør huske på når det skal velges nøkkelord, for at de skal fungere på best mulig måte. En god og effektiv nøkkelordsliste består av relevante ord som sier noe om bedriften og den PPC kampanjen de driver med.
Listen av nøkkelord må også være utfyllende, og inkludere en rekke ord. Dette bør ikke bare være de mest populære innenfor en nisje, men også lengre ord som er mer spesifikke og mindre vanlige. Disse ordene er gjerne billigere å ha i en liste, og kan tiltrekke en rekke nye kunder. Sist, men ikke minst må listen være ekspansiv, slik at du kan legge til ord etter hvert som kampanjen drives og bedriften utvides.
En god PPC kampanje
For å kunne drive en god PPC kampanje er det viktig at en bedrift tenker over alle mulige aspekter ved den. Ikke bare må man ha en liste over gode nøkkelord som har kommet fra grundige undersøkelser, man bør også dele opp reklameringen sin. Man kan forbedre klikk-raten ved å dele målgruppen for en side i mindre grupper, og lage negative nøkkelord for å sende en besøkende inn på den rette siden. Dette vil gjøre siden bedre, og det kan spare mye penger når det kommer til betaling for klikk. Det er også viktig å hele tiden vurdere nøkkelordene, og sjekke hvilke som gjør det bra, og hvilke som gjør det mindre bra. Det kan være man bør kutte ut noen ord innimellom, eller legge til nye.
En god PPC kampanje kan lønne seg stort for nettbaserte bedrifter.