Å blogge på nett har blitt populært den siste tiden, og mange har dette som en morsom hobby. Det kan være du gjør det fordi det er et tema du interesserer deg for, eller fordi du ønsker å spre kunnskapen din om noe helt spesielt. Det kan også være du ønsker å bli kjent for det du driver med, for eksempel å lage mat, drive med mote eller å ta bilder.

En ting du kanskje ikke tenkte på da du begynte bloggen din var å tjene penger, men dette er faktisk mulig. Uansett om det ikke var målet for bloggen din, så er det få av oss som sier nei til litt ekstra opptjente penger, når du uansett bruker tiden din til å skrive gode innlegg til leserne dine. En av måtene du kan gjøre dette på er ved å bruke Google AdSense.

Hvordan fungerer det?
Hvis du har fulgt litt med på hva som skjer i den digitale markedsføringsverdenen, så har du kanskje hørt om Google AdSense før. Dette er et av de mest kjente programmene for markedsføring, der aktører betaler deg for å markedsføre for dem. Dette kan man gjøre på blogger, YouTube en nettside eller andre steder på nett. Når du bruker Google AdSense så er det du som står på markedsføringen, og basert på hvor mye aktøren tjener på klikk fra dine følgere, jo mer kan du tjene. Det er dessuten gratis å melde seg på.

Slik starter du

Først og fremst må du registrere siden din, og Google må godkjenne den. Man får ikke vite konkret hva kriteriene for Google er, og nøyaktig hva de ser etter, men så lenge siden din har unikt innhold som er i overensstemmelse med AdSense sine retningslinjer og regler, så har du kommet langt på vei. Du må også være over 18 år. 

Når du har blitt godkjent så er det på tide å velge ut hvilke aktører som skal få sin markedsføring opp på siden din. Her er det lurt å ta målgruppen din i betraktning. Dette bør hjelpe deg med å bestemme hva du vil skal dukke opp på plattformen din. Du kan også bestemme hvor på siden du vil ha markedsføringen. Selskapene som dukker opp på nettstedet ditt byr på sin rett til å være der.

Påvirkende faktorer

Med Google AdSense så får nemlig aktørene som ønsker å drive markedsføring hos deg kjempe om plassen basert på hvor relevant dine lesere er for dem. De vil jo selvsagt finnes på sider der de mest sannsynlig vil få mange klikks og oppmerksomhet. Det er Google som analyserer hva innholdet på siden din er, og hvor sannsynlig det er for aktøren å generere klikks hos deg. Det er både CTR, click-through rate, som er prosentandelen av hvor mange lesere du har som mest sannsynlig vil klikke på reklamen, kalkulert av Google.

I tillegg er det det som Google har valgt å kalle “faktorer som påvirker kvaliteten på brukeropplevelsen fra å se annonsen.”. Dette er nok en ting vi ikke får vite nøyaktig hva er, men relevansen til reklamen og opplevelsen leserne har av denne spiller trolig en stor rolle.

Betalinger og AdSense

Nå som du vet hva AdsSense er, og hvordan det fungerer, så vil du kanskje vite hvor mye du kan få betalt for det. Det er de ulike faktorene over som påvirker det man forkorter til CPC, nemlig cost per click, eller kostnad per klikk på norsk. Dette er altså hvor mye de betaler deg per klikk du får på reklamene du har på siden din.

Ettersom vi ikke vet nøyaktig hva Google ser etter i de ulike kriteriene, så er det ikke helt lett å kalkulere presis hva du vil tjene på AdSense. Vi kan likevel komme med et oppfunnet eksempel. Si at du for eksempel har 10.000 besøkende på siden din en måned, og 2% av disse klikker på linken du har. Hvis du da tjener 7kr per klikk, så kan du tjene 1400kr på en måned.

Tips til Google AdSense

Dersom du har en god strategi for Google AdSense så kan du også tjene mer. Du kan for eksempel fokusere på spesifikt innhold, slik at siden din blir ekstra attraktiv for enkelte aktører. Det er også smart å fokusere på SEO, eller søkemotoroptimalisering, slik at du kommer høyt opp på google. Dette kan du blant annet gjøre ved å bruke relaterte nøkkelord og godt, kvalitetssikret innhold. Det er også smart å plassere reklamen på gode steder, slik at de både er synlige og attraktive for leserne dine.