Når man driver med markedsføring i 2022 er det å markedsføre seg på nett en viktig, hvis ikke essensiell, del av den strategien man burde ha. Og i forbindelse med dette er det mange ord og uttrykk som det kan være greit å lære seg, slik at man kan optimere de forskjellige prosessene man driver med. Keywords, også beskrevet som nøkkelord på norsk, er en stor del av dette og er noe man bruker i mange sammenhenger. I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hva dette er, hvordan man bruker det og ikke minst på hvilken måte det kan påvirke markedsføringen vår i positiv eller negativ retning – alt ettersom hvordan vi bruker det.

Keywords – en kort innføring

Når vi snakker om keywords, snakker vi om de ordene og begrepene vi bruker når vi for eksempel søker etter noe på nett. Når vi skal finne informasjon, tjenester eller produkter på for eksempel Google, bruker vi nøkkelord til å gjøre dette med, noe som beskriver det vi ser etter. Basert på det vi søker på, får vi en match i forhold til det innholdet som dukker opp og finner mest sannsynlig det vi leter etter.

Når man står på den andre siden, som bedrift, er det derfor viktig at man jobber aktivt med disse, slik at man kan rangere høyt innenfor de søkeordene som folk flest søker på når de ser etter de produktene eller den tjenesten man tilbyr. Dette har blitt en helt industri der det er masse penger involvert og grunnen til dette er at det er stor konkurranse om mange av nøkkelordene, og bedrifter og nettsider derfor konkurrerer om å rangere høyest – spesielt i forhold til konkurrentene sine.

Hvorfor er keywords viktig?

Keywords, eller nøkkelord, er essensielle når det kommer til markedsføring på nett. Som beskrevet over er det noe som er en viktig funksjon i søkemotorene, og hjelper potensielle kunder med å finne det de leter etter. Det å jobbe veldig aktivt med søkeord og nøkkelord blir derfor utrolig viktig hvis man har lyst til å gjøre det bra sammenlignet med konkurrentene sine.

Søkemotorene jobber for å vise de som søker de aller mest relevante søkene, og dette innebærer at man faktisk er utrolig tydelig på hva man leter etter når man står på den andre siden og vil optimere innholdet sitt for å kunne gi for eksempel Google den beste forståelsen av det innholdet man lager, slik at det kan bli vist til de rette menneskene.

Søkemotorene bruker kompliserte algoritmer til dette og skreddersyr det som vises til den personen som bruker tjenesten deres, basert på hvilke nøkkelord de bruker når de søker etter noe på nett. Det å bygge sider som bruker de rette nøkkelordene vil derfor kunne gi deg og bedriften din en veldig bra forutsetning for å finne de helt rette kundene for dere, og få økt salg og flere kunder som et resultat av det.

Nøkkelordenes rolle i søkemotoroptimalisering

Som beskrevet over er det essensielt å bruke de rette nøkkelordene for å bli funnet av potensielle kunder, og derfor er det nok ikke noen overraskelse av nøkkelord spiller en helt fundamental rolle når det kommer til søkemotoroptimalisering. Både når det kommer til betalte annonser og SEO er det nemlig nøkkelord som leder veien.

Det å ha en strategi og en plan for hvordan man vil bruke disse, hvilke ord man vil bruke og hvilke mål man har, er en helt grunnleggende del av det å markedsføre seg på nett i dag. Du kan ikke med sikkerhet vite hva de rette ordene er, men gjennom research kan du finne ut av hva de beste ordene for akkurat din bedrift vil være.