Det å markedsføre seg eller produktene og tjenestene sine på nett er større i dag enn noensinne før. Og noe av grunnen til dette er at vi har fått mange flere verktøyer enn vi har hatt før – som gjør det enklere å nå ut til potensielle kunder eller følgere. Når man vil prioritere å markedsføre seg på nett er det derfor naturligvis mange forskjellige ord og uttrykk man er nødt til å lære seg for å kunne forstå de fundamentale måtene dette fungerer på og ikke minst for å kunne gjøre det beste forarbeidet, slik at man kan få de beste resultatene man kan. I denne artikkelen skal vi se på en av de tingene som er en god indikator når det kommer til betalt markedsføring på nett, og som er en a de parameterne man kommer til å se på når man vurderer hvor stor suksess noe har, nemlig click-through rate.
Uttrykket click-through rate er noe du helt sikkert har hørt om før, men hva er det egentlig og i hvilke sammenhenger er det relevant at man ser på dette? Helt kort fortalt er click-through rate et verktøy man bruker når man driver med markedsføring på nett og måler helt konkret hvor mange klikk man får på for eksempel en annonse basert på antall inntrykk, altså hvor mange som har sett annonsen.
Det å se på click-through rate er en helt essensiell del av markedsføring på nett og kan være en stor hjelp hvis du vil vurdere hvor mye du vil investere i annonser fremover eller vurdere om den kampanjen du akkurat har gjennomført var verdt det, med tanke på hva du faktisk fikk ut av det. Det finnes mange forskjellige verktøyer, men dette er et av de beste å starte med hvis du vil bli kjent med markedsføring på nett, fordi det gir deg mye informasjon som du kan bruke direkte i videre strategier. I denne artikkelen skal vi derfor se mye nærmere på akkurat dette, slik at du kan danne deg et inntrykk av hvorfor det er så viktig og ikke minst hvordan det fungerer.
Hvorfor er click-through rate så viktig?
Når det kommer til markedsføring på nett i dag er det mange forskjellige elementer som spiller sammen for å skape de aller beste forutsetningene for bedriften din eller deg. Og når det kommer til click-through rate er dette selvsagt ikke et unntak. Helt grunnleggende er det flere grunner til at click-through rate er så viktig og de aller viktigste er:
- Det gir deg utrolig viktig innsikt med tanke på hvordan du burde målsette kampanjene dine fremover. Når du ser hva folk faktisk reagerer positivt på og hvilke annonser som gir flest klikk basert på antall inntrykk, har du rik mulighet til å justere de annonsene du har for å optimere dette fremover og ta lærdom fra de annonsene som ikke gjør det så veldig bra.
- Click-through rate er det også sett i relasjon til Quality Scores, noe som kan gi deg bedre forutsetninger når det kommer til andre verktøyer. Dette betyr i bunn og grunn at annonser som gjør det bedre, får flere fordeler i forhold til andre tjenester enn de annonsene som gjør det dårligere, så det å fokusere på en høy click-through rate har mange fordeler.
- En høy click-through rate betyr en høye Quality Scores, noe som igjen betyr at du kan beholde eller til og med forbedre annonsene dine mye billigere, sammenlignet med hvis de ikke er så suksessrike.
- Men aller viktigst: hvis du har en høy click-through rate betyr det at du driver med trafikk til siden din og gir flest mulige potensielle kunder muligheten til å få nytte av det du selger.
Slik får du en høyere click-through rate
Helt grunnleggende er det bra å ha en høy click-through rate, med et par unntak der du for eksempel betaler alt for mye for hvert klikk, noe som ikke er bra for økonomien i bedriften din, men det er ikke det vi skal snakke om her. Her skal vi nemlig snakke om hvordan man får en høy, organisk click-through rate. De aller viktigste faktorene når det kommer til dette er det følgende:
- Du bruker målrettede søkeord. Her er det viktig å gjøre research først.
- Du får mange klikk for pengene.
- Du bruker verktøyer og metodologi som innebærer bruken av relevante søkeord på både annonsene og landingssidene og nettsiden deres.
- Du bruker grupper av søkeord for å generere en enda bedre målretting av annonsene dine.
Alt dette vil til sammen gi deg gode resultater, og større sjanser for å virkelig lykkes med det du gjør.