PPC markedsføring som Google Ads har blitt både viktig og populært blant bedrifter på nett. Det er viktigere enn noen gang å kunne få ordet om sin bedrift ut, og å havne på toppen av den mye brukte søkemotoren. Dette er avgjørende for om man skal oppleve suksess og tjene penger som bedrift opererende på nett. For å gjøre det bra her må du vite hva kvalitetspoeng er.

Pay-Per-Click

PPC står for Pay-Per-Click, og er en modell for markedsføring på nett der aktører betaler per klikk de får inn på siden. Denne formen for markedsføring kan være svært effektiv, og er en måte å betale for besøkende på siden som en uorganisk rekrutteringsmetode. Google Ads er den mest populære formen for PPC markedsføring, og er noe de aller fleste bedrifter bør drive med. Her kan du by på plasser hos google, og betale de for hvert klikk du får. Man bruker relevante nøkkelord og godt innhold for å kunne bli verdsatt av Google, og for å havne høyt oppe på listen over resultater. Dette er en helt essensiell plass, ettersom man sjeldent blar til side nummer to.

Hva er kvalitetspoeng?

Når man søker opp noe på Google, så bruker søkemotoren få sekunder på å lete gjennoms sitt hav av resultater, for å velge det mest relevante. For å bli verdsatt som et godt resultat må du ha ofret noen tanker til Kvalitetspoeng hos Google. Disse har en enormt stor påvirkning på hvor økonomisk søkekampanjen du driver gjennom Google Ads blir, og hvor mange kunder du kan tiltrekke deg.

Kvalitetspoengene er rett og slett en vurdering av kvaliteten og relevansen av nøkkelordene og PPC reklamen du har. Denne scoren brukes til å vurdere hvor mye det skal koste per klikk du generer. Det er et par faktorer som vil bestemme kvalitetspoengene, dette er blant annet

  • Click-through rate (CTR)
  • Relevanse av alle nøkkelordene og gruppene de er satt i
  • Kvaliteten og relevansen til siden man kommer til
  • Relevansen av ad tekst
  • Tidligere prestasjoner på Google Ads kontoen din.

Dette er hovedpunktene de ser etter, men det er ingen, utenom de som jobber for Google, som vet nøyaktig hvor viktig de ulike kravene er i forhold til hverandre. Vi vet dog at Click-through raten er veldig viktig. Dette forteller Google at de som søker på en viss ting faktisk klikker seg inn på ditt resultat. Da kan du bli belønnet med høyrer rangering på reklamen din, og lavere kostnader for klikk.

Fordeler med å fokusere på kvalitetspoeng

Nøye undersøkelser av tusenvis av PPC kontoer og deres markedsføring viser at fokus på kvalitetspoeng har en direkte påvirkning på hvor stor suksess du vil få a av Google Ads og Microsoft Ads. Å optimere kvalitetspoengene dine vil gjøre deg mye mer relevant, og gi deg mer plass i søkelyset på Google. Det er helt essensielt å være til stede høyt oppe på Google innafor din nisje, fordi det er her folk kan finne deg. Du setter deg selv opp for en høyere Return of Investment (ROI), ettersom du betaler mindre for flere kunder.

Ved å bruke tid på å finne de rette nøkkelordene, og negative nøkkelord, kan du spesifisere hvilken gruppe du markedsfører deg mot, slik at det er større sannsynlighet at de klikker seg inn på din side. Dette kan senke kostnadene, og forhåpentligvis gjøre at de bruker mye mer penger på siden din, enn det det koster å få klikket.

Optimering av Google kvalitetspoeng

Nå som du vet hvor viktig det er med Google Kvalitetspoeng, så er du kanskje interessert i å optimere scoren din. Dette kan man gjøre på en rekke forskjellige måter, her er noen av dem

  • Undersøkelser av nøkkelord – Har du de beste nøkkelordene, eller trenger du kanskje å forbedre de litt? Det er viktig at populære søkeord, og mer beskrivende ord innenfor nisjen din er en del av listen over nøkkelord dere opererer med.
  • Organiser nøkkelord – Når du har valgt nøkkelord, så er det på tide å organisere de. Du kan gjøre dette ved å dele de i nøye oppsatte grupper, som igjen kan knyttes til ulike reklamekampanjer.
  • Optimer landingssiden din – Landingssiden er den man komme rinn når man klikker på søkeresultatet du har kjøpt plass til med Google Ads. Det er viktig at denne siden er så god som mulig, slik at den er relevant for nøkkelordene som tar kundene inn på siden.

Dette var kort om kvalitetspoeng hos Google. På engelsk kaller man det Quality Score, og er noe man trolig vil høre mye mer om fremover.