Hvis du jobber med markedsføring, kan du ikke ha unngått å høre begrepet landing page. Men hva betyr det egentlig og hvorfor er dette så viktig når det kommer til det å markedsføre seg på nett i 2022? Dette skal vi se nærmere på i denne artikkelen, slik at du vet akkurat hva du bør tenke på når du skal lage landingssiden deres.
Hva er en landing page?
Kort fortalt er en landingsside en hjemmeside der potensielle kunder lander når de kommer inn på siden deres gjennom for eksempel en annonse i en søkemotor eller en reklame et eller annet sted. Det er hit du linker til i selve annonsen din og er bygget for å oppfordre den potensielle kunden til å utføre en spesifikk handling. Dette kan for eksempel være å fylle ut et skjema eller foreta et kjøp – alt ettersom hva som passer best når det kommer til akkurat deres bedrift.
Målene med en landing page
Når man lager en landingsside er det veldig viktig at man har det helt klart og tydelig for seg hva målet med denne siden er. Fordi det er her potensielle kunder havner når de klikker på en reklame eller en annonse er det her de lander, så det å ha tenkt over hva formålet med både siden og det å få dem inn dit, er helt essensielt. Under finner du noen av de vanligste grunnene til at folk klikker på en lenke:
- For å få mer informasjon
- For å foreta et kjøp
- For å se hva produkter eller tjenester koster
Det er derfor utrolig viktig at du gir dem den informasjonen de trenger når de kommer dit. Bedrifter bruker ofte landing pages til de følgende tingene:
- For å få mer oppmerksomhet rundt bedriften deres innenfor målgruppen deres
- For å spre innhold som vil være interessant for potensielle kunder
- For å selge produkter eller tjenester til nye og eksisterende kunder
- For å generere leads, som senere kan brukes til å øke salget
Det å være klar og tydelig på hva man vil bruke siden sin til er essensielt for å få suksess med den.